Tips bij de aanschaf van trailschoenen

Er is een groot aanbod trailschoenen. Waar moet je bij aanschaf rekening mee houden? Hierbij enkele overwegingen.

In de eerste plaats hebben we het over trailrunning. Dat betekent per definitie dat je voortdurend op een ongelijke ondergrond loopt. In feite is elke stap die je zet weer anders. Hard>zacht, Buitenkant>binnenkant, Hak>voorvoet, uphill>downhill,  en alle variaties daartussen, die je maar kunt bedenken. Daar is de training ook voor bedoeld: wennen aan de verschillende ondergronden. En je lichaam daarop voorbereiden.

Er zijn een viertal hoofdgroepen (trail)schoenen te onderscheiden;

  1. Minimalistisch (fivefingers of zelfs blote voeten) vb. VIBRAM
  2. Heel weinig demping vb. INNOV8
  3. Veel cushioning (vering/demping) vb. HOKA
  4. Normale demping (SALOMON, ON Running E.A.)

Er is veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen schoenen en blessures. En wat blijkt? Dat er niet echt een causaal verband is! Of je moet echt vervelende medische klachten hebben. Dan moet je daar een goede podoloog naar laten kijken. Ook wanneer je in het verleden last hebt gehad of een medische ingreep hebt ondergaan, dan moet je je echt goed laten adviseren. Inlays kunnen dan een oplossing zijn. Maar normaal gesproken moet je kunnen volstaan met een neutrale schoen, zonder correctie. Zeker bij het trailrunnen, waar je voortdurend op andere ondergrond loopt. Lopen op de weg of baan met een voortdurende herhaling van dezelfde beweging en belasting is natuurlijk een ander verhaal. Klik hier voor een illustratief filmpje over schoenenkeuze.

Welke schoen het beste bij je past moet je zelf testen. Welk merk en type heeft een voor jou prettige leest. Breed genoeg? Goede demping? Hielstevigheid? Drop? Je zult ook een beeld moeten hebben waarvoor je ze gaat gebruiken. Welke ondergrond?

Elke schoen heeft een bepaalde “drop”. Dit wordt in milimeters uitgedrukt en duidt op het verschil tussen hak en voorvoet. Er zijn schoenen met geen of zeer weinig drop zoals het merk ALTRA. Ik reken dit merk zelf bij de minimalistische schoen want dit is zeker niet voor iedereen weggelegd. Lopen zonder drop betekent namelijk dat er extra rek van kuiten maar vooral ook van je achillespees gevraagd wordt. En je weet dat een achillespees-blessure een van de meest vervelende èn langdurige lopers blessures is! Ik kies zelf altijd voor een drop van 6-9a10mm.

Een goede trailschoen kenmerkt zich ook door een verhard plaatje in de zool ter hoogte van de midden-/voorvoet. Dit is erg prettig als je op een boomwortel, steen maar ook een dennenappel of zelf eikel stapt.

Er is ook veel variatie in zool. Grof voor zachte modderige ondergrond en weer iets fijner voor hardere en rotsachtige ondergrond. Je kunt aan de zolen vaak al zien waar ze het meest geschikt voor zijn. Bijvoorbeeld: een heel grof profiel met grote noppen en veel ruimte tussen de noppen maakt de schoen geschikt voor natte omstandigheden. Diezelfde noppen bieden je op rotsen echter minder grip en comfort. Daarvoor gebruik je een schoen met een ander profiel en profielgroeven. Er zijn schoenen die specifiek voor in de bergen en rotsen zijn (vb. LASPORTIVA). Die zijn i.h.a. ook wat zwaarder en steviger.

Trailschoenen schaf je in de regel een maatje groter aan dan je gewone schoen. Als je aan het trailen bent gaat je voet nl. wat uitzetten. Met name de voorvoet wordt wat breder. Dan is het prettig dat de ruimte daarvoor aanwezig is.

Het is aan te raden om regelmatig op verschillende schoenen te lopen. Die variatie komt je houding en je voeten ten goede.

Er zijn schoenen waarvan het bovenwerk van Goretex is. Dat lijkt aantrekkelijk: droge voeten houden. Maar realiseer je wel dat je voeten sowieso nat worden van warmte en zweten (het is niet anders). Maar wat te denken als je door plassen gaat of door riviertjes moet waden? Dan lopen je schoenen vol en het blijft er ook in staan. Als je gewoon open (Mesh) bovenwerk hebt, dan loopt het er net zo makkelijk weer uit. Ik heb vaak met natte voeten gelopen en eerlijk gezegd eigenlijk nooit koude voeten gehad.

Voor alle schoenen geldt: Laat je goed adviseren en probeer ze uit. Je kunt ze via internet bestellen maar je mist dan toch het advies en het voelen.

Voor alle schoenen geldt dat je moet wennen. Op nieuwe schoenen meteen een lange trail gaan doen is niet aan te bevelen. Doe ze eerst een avondje thuis aan. Ga dan een loopje van een hafuur doen en bouw dat dan uit. Immers elke schoen is weer anders en je voeten moeten er aan wennen.

© JENAFIT/Albert van Loon, 13 december 2017